آیا شرکت سهامی عام دولتی است ؟

توسط

در

تقریباً، افراد در هنگام تشکیل شرکت، در انتخاب نوع آن آزاد هستند. یعنی افراد می‌توانند با توجه به قانون تجارت ایران، شرکت مورد نظر خود را تشکیل دهند. از طرفی دیگر، جهت ثبت تغییرات انجام بعضی از فعالیت‌ها، الزام قانونی وجود دارد. برای مثال، شرکت‌هایی که حوزه فعالیت آن‌ها مربوط به امور مالی یا بانکداری است، باید شرکت‌های سهامی عام را تشکیل دهند.

  • ویکی‌پدیا® علامتی تجاری متعلق به سازمان غیرانتفاعی بنیاد ویکی‌مدیا است.
  • امضا شدن ورقه تعهد سهام به معنای پذیرش اساسنامه شرکت های سهامی عام و امور مربوط به مجامع عمومی می باشد .
  • اوراق قرضه شرکتی نوعی وام است که توسط شرکت و با هدف افزایش سرمایه منتشر می‌شود.
  • شرکتی است که سرمایه آن به قطعات مساوی به نام سهم تقسیم گشته و مسئولیت صاحبان سهام در قبال بدهی‌های شرکت به اندازه مبلغ اسمی سهام آن‌ها است.

در صورت غیرنقدی بودن آورده در ثبت برند، باید مدارک آن به بانک تحویل داده و گواهی بانک در این زمینه، ضمیمه اظهارنامه شود. در هنگام تشکیل شرکت سهامی عام باید تمامی آورده‌های غیرنقدی تحویل داده شوند. همچنین، باید نظر کارشناس رسمی دادگستری جهت ارزیابی آورده‌های غیرنقدی جلب شود. از آورده‌های غیرنقدی می‌توان به کالاهایی مانند دستگاه اتومبیل و ملک و یا مواردی دارای حقوق معنوی مانند حق تالیف و حق اختراع و … اشاره کرد. فروش سهام شرکت سهامی عام باید با توجه به مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شود.

پس از دریافت کل ارزش اسمی سهم، گواهینامه موقت باطل و ورقه سهم، صادر می‌شود. در شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص، مطابق ماده ۲۸، صدور گواهینامه موقت قبل از ثبت شرکت، ممنوع است. یکی از مواردی که در هنگام ثبت شرکت سهامی عام در ترکیه باید به آن توجه کرد، داشتن مجمع عمومی موسس است. به زبانی ساده‌تر، موسسین شرکت باید یک اجتماع داشته باشند که این اجتماع یکی از عمده تفاوت‌های میان سهامی عام و خاص است. حداقل سرمایه در شرکت سهامی عام مبلغ 5 ملیون ریال می باشد و چنانچه سرمایه مذکور تامین نگردد، شرکت قابل تشکیل نمی باشد . در شرکت سهامی عام حداقل 20 درصد سرمایه شرکت باید توسط موسسین تامین گردد و از این مقدار 35 درصد آن در ابتدا و نقدا باید پرداخت گردد.

مشخصات و آدرس کامل پذیره نویس ( پذیره نویس متعهد شده مبلغ پرداخت نشده سهام مورد تعهد را باید طبق مقررات اساسنامه شرکت پرداخت کند ) . پذیره نویسی مستلزم تهیه طرحی است که از طرف مؤسسان می باشد و باید به امضاء همه آن ها رسیده باشد و پس از بررسی توسط سازمان بورس و تأیید می شود . لازم نمی باشد که اشخاص دارای حق تجارت باشنذ تا بتوانند پذیره نویسی کنند و مثل این است که انجمنی که هدف آن رواج هنر یا علم خاصی است می تواند پذیره نویسی کند حتی اگر اجازه ورود به تجارت را نداشته باشد . میدونی پذیره نویسی یک عمل تجاری محسوب نمی شود و لازم هم نمی باشد اشخاص حق تجارت داشته باشند تا بشود پذیره نویسی انجام داد . همه اشخاصی که اهلیت دارند و می توانند در پذیره نویسی شرکت کنند که می تواند از اشخاص حقیقی باشد و یا اشخاص حقوقی نیز باشند .

تعداد موسسین اولیه در شرکت سهامی عام حداقل 5 نفر می باشند که قابل افزایش است ولی نباید از 5 نفر کمتر شود و سن تمامی شرکا کمتر از 18 سال تمام نباشد. اظهارنامه ثبت شرکت در شرکت سهامی عام به امضای موسسین می رسد. بنابراین می توان گفت یکی از مهمترین شرایطی که شرکت ها برای پذیرش در بورس باید داشته باشند، سهامی عام بودن آنهاست. بنابراین امکان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سهامی عام که در بورس پذیرفته شده‌اند برای عموم وجود دارد. برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها، باید کد معاملاتی بورس داشته باشید.

راهنمای ثبتی

۲_ در تصمیم‌گیری برای اداره این شرکت اکثریت آراء ملاک است منتهی منظور اکثریت سرمایه‌ای است. یعنی عده‌ایی از شرکا که بیش از نصف سرمایه شرکت را دارا هستند. برای انجام امور مربوط به ثبت شرکت ها بهتر است از مشاور و وکیلی مجرب برای اینکار یاری جست تا در کم ترین زمان و با صرف هزینه ای کم تر به نسبت انجام امور انفرادی به مقصود خود دست یابید .

هم چنین حداقل تعداد اعضای هیئت مدیره شركت های سهامی عام را ماده 107 تعیین نموده. موجب قسمت اخیر این ماده اعضای هیئت مدیره درشركت های سهامی عام نباید كمتر از پنج نفر باشد ولی راجع حداقل تعداد اعضای هیئت مدیره شركت های سهامی خاص صراحتی ندارد. در ثبت شرکت ، سرمایه شرکت عمدتاَ توسط مردم تامین می شود. بر همین اساس تعدادی که اصطلاحاَ به آن ها هیئت موسس یا موسسین گویند، می بایست حداقل بیست درصد سرمایه شرکت را خود تعهد نموده و سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در حال تاسیس نزد یکی از بانک ها واریز نمایند. در شرکت‌های با مسئولیت محدود، در صورت بیشتر بودن تعداد شریکان از ۱۲ نفر، به بازرس نیاز است و برعکس. در شرکت‌های با مسئولیت محدود حداقل به ۳ بازرس نیاز است و این بازرسان به صورت سالانه توسط مجمع عمومی انتخاب می‌شوند.

سرمایه ثبت شرکت سهامی عام

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت سهامی عام، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینهمشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت سهامی عام پاسخ دهند. همچنین می‌توانید از خدمات وکیل کار مرکز وکیل داتکام استفاده بفرمایید. امضای ورقه تعهد سهم در بانک به خودی خود مستلزم قبول اساسنامه و تصمیمات مجمع عمومی شرکت است. در حالتی که بخشی از سرمایه ی شرکت شامل انواع آورده های غیر نقدی باشد ، باید عین آن یا مدارک تملک آن را در همان بانکی که حساب بانکی تعیین شده قرار داده و گواهی بانک را به همراه اظهارنامه و مدارک بازگو شده در بخش قبلی به اداره ثبت شرکت ها تحویل نماییم. برای اینکه بتوانید یک شرکت سهامی عام به ثبت برسانید باید میزان سرمایه اولیه تان را از 5میلیون ریال در نظر بگیرید .

شرکت سهامی عام

همچنین سهام موجود و مبلغ سهام و نحوه انتقال باید در این اساسنامه تماما ذکر شود. مرحله بعدی در ثبت و تشکیل شرکت تهیه طرح پذیره نویسی و انتشار اعلامیه خواهد بود. تشکیل سرمایه و تخصیص آن از مراحل بعدی تشکیل این شرکت می باشد.

انتخاب روزنامه ی دیگری بر عهده ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. که سرمایه های جمع شده را میتوان در راستای فعالیتهای اقتصادی استفاده نمود. تصمیم می‌گیرند که از مردم دعوت کنند تا در این شرکت سهام‌دار شوند. تمامی حقوق این سایت متعلق به مجموعه وکیل دات کام است و هر گونه کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد. سودی که از سرمایه گذاری بر روی فعالیت های عمرانی اتخاذ می شود.