شرکت سهامی خاص چیست ؟ قوانین شرکت سهامی خاص

توسط

در

البته دریافت وجوه از طرف آنان به این معنا نیست که در مقابل اشخاص ثالث مسئولیتی ندارند و در واقع مقررات ماده ۲۳ لایحه قانونی ۱۳۴۷ در مورد سهامداران شرکت سهامی خاص نیز لازم الرعایه است. افرادی که قصد دارند تا به عنوان یک شرکت سهامی خاص فعالیت کنند، ممکن است این سوال بسیار مهم را مطرح کنند که به منظور ثبت شرکت سهامی خاص به چند نفر اعضا نیاز است. در راستای بررسی این مسئله باید گفت به منظور ثبت لازم است تا حداقل سه نفر سهامدار وجود داشته باشد و دو نفر هم به عنوان بازپرس معرفی شوند. مسئولیت سهامداران در قبال سود و زیان این دسته از شرکت ها نیز وابسته مبلغ اسمی سهام هر یک از این افراد است. این مسئله باعث شده تا امروزه بسیاری از افرادی که قصد ثبت شرکت را دارند به سراغ شرکت های سهامی خاص رفته و این قالب شرکتی را انتخاب کنند.

ولی در هر حال، ظرف مدت یک سال پس از پرداخت تمامی مبلغ اسمی سهام، باید ورقه سهم صادر و به صاحبان سهام تسلیم و گواهینامه موقت سهم مسترد و ابطال گردد. ثبت شرکت سهامی خاص به چه نوع شرکتی می گویند، برای ثبت این نوع شرکت به چی نیاز داریم و مدارک مورد نیاز چه هستند، ثبت شرکت سهامی خاص چه قدر هزینه دارد، ویژگی این نوع شرکت ها چیست به تمامی سوالات شما در ادامه پاسخ خواهیم داد. اگر سوال دیگری هم در این خصوص دارید تماس بگیرید کارشناسان ما مشتاقانه آماده پاسخ گویی به سوالات شما هستند.

این شرکت ها تنها شرکت هایی هستند که می توانند اوراق بهادار را تحت عنوان اوراق مشارکت – که جایگزین اوراق قرضه سابق شده اند – منتشر کنند. به پایان رسیدن تاریخ مدتی که برای فعالیت شرکت در نظر گرفته ثبت شرکت شده بوده است و در اساس نامه هم این مدت قید شود، مگر این که این مدت را تمدید کنند . شیوه تصمیم گیری در این شرکت ساده و سریع است و رای اکثریت کسانی که بیشترین سرمایه را گذاشته اند ملاک است .

قوانین شرکت سهامی خاص

در صورت افزایش سرمایه ، صاحبان سهام شرکت در خرید سهام جدید به نسبت سهامی که مالکند حق تقدم خواهند داشت . ترتیب استفاده از این حق تقدم طبق مقررات لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب اسفند ماه 1347 خواهد بود. قسمت پرداخت نشده مبلغ اسمی سهام مذکور درماده 5 بر حسب احتیاجات شرکت در موعد یا مواعدی که طبق تصمیم هیأت مدیره تعیین می شود پرداخت می گردد و دراین مورد هیأت مدیره وفق مواد 35 تا 38 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت اقدام خواهد نمود. همان‌طور که قبلاً اشاره شده بود، در شرکت‌های سهامی خاص، برخلاف شرکت‌های سهامی عام، موسسان باید همه سرمایه شرکت را شخصاً تامین کنند. یعنی در شرکت‌های سهامی خاص در ایران، عرضه سهام به صورت عمومی انجام نمی‌شود.

سازمان ثبت اسناد مکلف به برگزاری آزمون سالانه سردفتری و دفتریاری شد

توجه داشته باشید تمامی اوراق ارسال و تائید شده دارای مهر اداره ثبت شرکتها باشد و از ۲ نسخه ارسال شده یک نسخه به متقاضی برگشت داده می شود و نسخه دوم در اداره ثبت شرکت ها بایگانی می شود. امضاء وکالتنامه وکیل درصورتی که پرونده تاسیس شرکت سهامی خاص توسط وکیل انجام شود. مدارک هویتی بازرسین شرکت سهامی خاص و باقی سمت ها در زمان تاسیس.

  • استمرار موجودیت شرکت های سهامی, به جهت این که شخصیت حقوقی مالکان از شرکت جداست، درصورتی که فعالیت شرکت تداوم داشته باشد, با خروج یک یا چند نفر از سهامداران منحل نگردیده و به موجودیت خود ادامه می دهد.
  • همچنین هیئت مدیره اختیار دارد که هر زمان رئیس و نایب رئیس هیئت مدیره را عزل کند و نمی­‌توان در اساسنامه یا طی تشریفات دیگری، این حق را از هیئت مدیره سلب کرد.
  • ماده 125- هر کس به عنوان شریک ضامن در شرکت تضامنی موجودی داخل شود متضامنا با سایر شرکاء مسئول قروضی هم خواهد بود که شرکت قبل از ورود او داشته اعم از این که در اسم شرکت تغییری داده شده یا نشده باشد.
  • این زمان از تحویل و تکمیل اوراق و صورتجلسه مهر و امضاء شده به موسسه حساب می شود.
  • © کپی رایت – تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه ثبتی ذهن ناب است.

سرمایه باید در اظهارنامه ذکر شود و موارد نقد و غیر نقد آن به صورت جداگانه مشخص گردد. شما باید مدارک لازم را در اختیار ثبت برند تجاری کارشناسان ما قرار دهید تا هر چه سریع تر اقدام کنند. شما برای این کار به حداقل یک میلیون ریال سرمایه احتیاج دارید.

هزینه های اداری ثبت شرکت سهامی خاص

در صورتي كه مديرعامل عضو هيات مديره باشد دوره مديريت عامل از مدت عضويت آن در هيات مديره بيشتر نخواهد بود. صاحبان سهام يا نمايندگان آنان قطع نظر از عده سهام خود مي توانند در مجامع عمومي حضور به هم رسانند و براي هر يك راي خواهند داشت مشروط بر اين كه بهاي مطالبه شده سهام خود را كاملا پرداخت نموده باشند. صلاحیت های ارکان تصمیم گیرنده شرکت ها از میان شرکتهایی که در قوانین ایران به رسمیت شناخته شده اند و متقاضیان ثبت شرکت نسبت به تشکیل و … آقای/خانم…………………………………… به سمت منشی جلسه انتخاب و رسمیت جلسه اعلام گردید. اکنون مفتخریم اعلام کنیم که شرکت ثبت ونک به همراه مشاوران و کارشناسان خبره خود؛ آماده است تا در تمامی مراحل ثبت این شرکت، در کوتاه ترین زمان ممکن، شما را در انجام این کار یاری کند. وجود مالیات بر درآمد در شرکت های سهامی به دلیل اعمال قانون باید ابتدا ۱۰٪ از درآمد مشمول مالیات به عنوان مالیات شرکت محاسبه شود و به عنوان مالیات پرداختی در نظر گرفته شود.

برای اطلاع دقیق از هزینه ثبت شرکت سهامی خاص و هزینه‌های مربوط به انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار، با کارشناسان ما تماس بگیرید. در شرکت سهامی عام، حداقل شرکا ۵ نفر ، حداقل سرمایه ۵۰۰٫۰۰۰ تومان و حداقل هیات مدیره یا مدیران ۵ نفر است. میزان مسئولیت هر یک از انواع شرکت های تجاری ، «به میزان مبلغ اسمی سهام هر شریک» است. مرجع ثبت شرکت‌ها پس از وصول مدارک مذکور در ماده قبل و تطبیق مندرجات آنها با مقررات این قانون تبدیل شرکت سهامی را به‌شرکت سهامی عام ثبت و مراتب را به هزینه شرکت آگهی خواهد نمود. اوراق سهام شرکت متحدالشکل و چاپی و دارای شماره ترتیب و حاوی نکات مذکور درماده 26 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب اسفند ماه 1347 بوده و به امضای دو نقر از مدیران شرکت که از طرف هیأت مدیره تعیین میشوند خواهد رسید و به مهر شرکت ممهور می گردد.

در صورتی که شرکت برای مدت محدود تشکیل شده باشد،تاریخ انقضای مدت. آگهی تبدیل شرکت باید علاوه‌بر روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های شرکت در آن درج می‌شود، اقلا در یک روزنامه کثیرالانتشار دیگر نیز آگهی شود. حقوقدانان بر این اعتقادند که اگر تمام شرکا موافقت کنند،تبدیل هر شرکتی به شرکت دیگر مجاز خواهد بود و چون تصمیم آن ها مخالف قانون نیست،دارای اثر خواهد بود. ثبت نارین با تجربه ۱۵ ساله و با داشتن کارشناسان با تجربه در زمینه امور ثبتی شرکت ها در خدمت شماست.

شرکت‌هایی که تمام سرمایه آن در موقع تاسیس منحصراً توسط موسسین تامین شده است، شرکت سهامی خاص نامیده می‌شوند که سهام این شرکت‌ها در اختیار عموم نیست. در این نوع شرکت سهامی، سهم را نمی‌توان در بورس اوراق بهادار داد و ستد کرد اما مردم به راحتی می‌توانند آن را معامله کنند. در هنگام ایجاد این شرکت باید تمامی سرمایه آن در هنگام تأسیس توسط مؤسسان تأمین و بخشی از سرمایه نیز در بانک به سپرده گذاشته شود. در شرکت سهامی خاص، مانند شرکت با مسئولیت محدود و برخلاف شرکت‌های تضامنی، بدهی‌های شرکت محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری در شرکت است و در صورتی که عدم کفایت مشخص شود، افراد مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه صرف کنند. با توجه به قانون برای شرکت های سهامی خاص، هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد اما با این حال از آنجایی که هیئت مدیره یک شرکت سهامی خاص هم مانند یک شرکت سهامی عام باید یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره و یک نفر را به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره انتخاب کند. انتخاب بازرس قانونی شرکت سهامی خاص باید به وسیله مجمع عمومی عادی همان شرکت صورت گیرد.

اصولاً سهام های مدیریتی را با وکالتنامه رسمی تخصیص می دهند و در زمان پایان عمر سمت مدیر مربوطه بدون حضور مدیر در اداره مالیات و اداره ثبت انتقال سهام صورت می پذیرد. لازم به ذکر است که افراد زیر ۱۸ سال درصورتی که جزء سهامداران شرکت باشند می بایست توسط ولی خود عهده دار مسئولیت شوند و نمی توانند عضو هیات مدیره شرکت سهامی خاص باشند. ما در این قسمت قصد داریم روش ثبت شرکت سهامی خاص را توضیح دهیم. در حالت کلی در این نوع شرکت ها سرمایه شرکت توسط مؤسسین تأمین می شود و نیاز به شرکای زیادی نیست. در ادامه به طور کامل به توضیح روش ثبت شرکت سهامی خاص می پردازیم. صورتجلسه هیئت مدیره در خصوص تعیین دارندگان امضاء مجاز ظرف یکماه به اداره ثبت شرکت ها ارسال تا پس از ثبت در روزنامه رسمی آگهی شود.

برخلاف شرکت سهامی عام که سهام آن به صورت عمومی عرضه می‌شود و باید به صورت فصلی گزارش‌های مالی ارائه دهد، شرکت سهامی خاص وظیفه‌ای برای نشر گزارش‌های مالی عمومی را ندارد. در نتیجه، فشار کوتاه‌مدت برقراری مجمع و ملاقات با سهام‌داران و انتظارات تحلیل‌گران، نیز از بین می‌رود. همان‌طور که بیان شد، جهت تشکیل هیئت‌مدیره در شرکت‌های سهامی خاص ثبت تغییرات حداقل به ۳ عضو احتیاج است. این اعضا از میان سهام‌داران برای دوره‌ای کمتر از دو سال انتخاب می‌شوند، بااین‌حال، امکان انتخاب مجدد آن‌ها به صورت نامحدود وجود دارد. محبوبیت انواع کسب‌و‌کارهای موجود به شکل شرکت، در سال‌های اخیر افزایش یافته است. شرکت‌ها را بر پایه مسئولیت، اعضا و نحوه مدیریت‌شان به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌‌کنند.