طرح صنعتی چیست؟ ثبت طرح صنعتی چه مراحل و مدارکی نیاز دارد؟

توسط

در

5- در طرح صنعتی سه بعدی،مرجع ثبت می تواند ماکتی از آن را به همراه اظهارنامه درخواست نماید.اندازه ماکتی که متقاضی از مدل طرح خود ارائه می دهد،باید حداکثر بیست در بیست در بیست سانتی متر و وزن آن حداکثر 2 کیلوگرم و از ماده ی بادوام و غیر فاسد شدنی باشد. شما زمانی می‌توانید طرح صنعتی خود را به ثبت برسانید که آن طرح دارای دو ویژگی جدید و اصیل باشد. طرح صنعتی باید جدید باشد یعنی نباید قبل از تاریخ ثبت، توسط شخص دیگری در همین مکان یا خارج از کشور به ثبت رسیده باشد. طرح صنعتی در صورتی اصیل محسوب می‌شود که به تقلید از کالاهای ثبت شده طراحی نشده باشد. که در مقاله های بعدی در رابطه با این مسئله به طور کامل توضیح خواهیم داد. راه حل قانونی جلوگیری از سو استفاده اشخاص ثالث و برخورداری از حمایت‌های قانونی، ثبت طرح صنعتی و ایده است.

  • برای مثال نوآوری که شرکت مهرام درخصوص تولید بسته‌بندی سس‌های کچاپ کرد یک طرح صنعتی موفق محسوب می‌شود.
  • در پاسخ به سوال طرح صنعتی چیست، می توان به فصل دوم قانون نام برده رجوع کرد و مواد ۲۰ تا ۳۰ را مطالعه نمود.
  • اسم و نشانی اسم و نشانی طراح، مگر اینکه طراح خودش کتبا درخواست عدم ذکر نام را داشته باشد.
  • در طرح های ترسیمی، طراح پیش از ترسیم طرح خود، اصول و قواعد خاصی را مد نظر ندارد و احساسات خود را فی البداهه بر روی کاغذ پیاده می کند، برای مثال، طراح احساسات خود را در خصوص طبیعت یا انسان را با آثار گرافیکی، عکس، مجسمه، طرح های معماری، نشان می دهد .

اما درخصوص اینکه واقعا طرح صنعتی چیست و چه فرقی با برند دارد، باید گفت طرح صنعتی، شکل ظاهری یا بسته‌بندی یا طرح و نقش متفاوتی ارائه می‌شود. درصورتی که برند فرش پاتریس به ثبت رسیده باشد، دیگران نمی‌توانند برای کارگاه یا شرکت فرش خود عنوان «فرش پاتریس» را انتخاب کنند. هم‌چنین اگر یکی از نقشه‌های فرش این شرکت منحصر‌به‌فرد بوده و به عنوان طرح صنعتی به ثبت رسیده باشد، درصورت کپی‌برداری از آن طرح و نقش خاص، این شرکت می‌تواند پیگیری و شکایت کند.

طراحی صنعتی

هم‌چنین یک محصول می‌تواند هم از ساحت دو بعدی و هم سه بعدی منحصربه‌فرد باشد و به ثبت برسد. ثبت یک طرح به‌علاوه موجب می‌شود تا مالک گواهی ثبت بتواند هرگونه واردات آن طرح از خارج از کشورها را نیز متوقف نماید. پیش از هر چیز طرح صنعتی باید کاربرد صنعتی داشته باشد؛ یعنی در همه صنعت ها، قابلیت استفاده و کارکرد داشته باشد و مشکل و مسئله­ ای را برطرف کند. چطور چرخ را دوباره اختراع نکنیم؟جستجو در اسناد اختراع نیازمند یک سامانه پیشرفته می‌باشد که در خصوص اختراعات ایران، پایگاه مالکیت فکری دارکوب به آدرس darkob. علاوه بر این نوع اعتراض، اعتراضات دیگری نیز در خصوص این نوع از ثبت اثر وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به اعتراض مبنی بر حق مالکیت معنوی اشاره کرد.

به صورت قطعیت اشکال نبایستی شبیه اشکالی باشد که در طبیعت موجود می باشد زیرا در این صورت ابداعی نخواهد بود. اما برای قبول شدن در اداره ی ثبت بایستی حتما طرح تغییر ظاهری داشته باشد. این مدت را می توان برای دو دوره پنج ساله متوالی دیگر پس از پرداخت هزینه های مربوط تمدید نمود. ثبت تغییرات شرکت پس از انقضاء هر دوره که از پایان دوره شروع می شود یک مهلت شش ماهه برای پرداخت هزینه تمدید گردیده و همچنین جریمه تاخیر در نظر گرفته خواهد شد. پس ایجاد هر نوع تغییری در این ویژگی ها که باعث زیباشناختی محصولات و یا افزایش جذابیت برای مصرف کنندگان شود را باید ثبت نمود.

افتخار موسسه حقوقی دادمهر همکاری با بزرگترین هلدینگ ها و شرکت ها و برترین برندها در ایران و سایر کشورها می باشد. بر اساس ماده 20 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری، هر نوع ترکیب خطوط، رنگ، هر شکل سه بعدی همراه با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن ها، به صورتی که ترکیب و یا شکل یک فرآورده صنعتی و یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی می باشد. این آیین نامه که در سال 1387 ابلاغ و بعدها برخی از مواد آن دچار اصلاح شده، در هشت فصل تنظیم شده است. در آیین نامه مذکور به طور مفصل در خصوص ثبت هر کدام از آثار اختراع، طرح صنعتی یا علائم تجاری توضیح داده شده است. به همین دلیل به اعتقاد بسیاری از مشاوران مالکیت فکری و کارشناسان حقوقی، تسلط بر این آیین نامه برای افرادی که قصد ثبت آثار خود را دارند کاملا ضروری است. آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری در پنج بخش مختلف تنظیم شده که بخش سوم آن مربوط به ثبت طرح صنعتی است.

برابر با ماده eighty three آیین‌نامه مذکور چنانچه به هر علت پرونده متقاضیان دارای نقص باشد، افراد فرصت دارند تا در مهلتی 30 روزه در خصوص اصلاح آن اقدام کنند. برای این کار افراد به مدت 30 روز بعد از رد اظهارنامه فرصت دارند تا نسبت به آن به کمیسیون موضوع ماده one hundred seventy آیین‌نامه اعتراض کنند. از آنجا که قانون‌گذار فرصت حق اعتراض به رد اظهارنامه را داده، افراد می‌توانند بنا به ماده one hundred آیین‌نامه یاد شده اعتراض خود را بیان کنند. معمولا بعد از پرداخت هزینه و دریافت شماره اظهارنامه، فرد می‌تواند نسبت به پیگیری اظهارنامه خود یا چاپ آن اقدام کند. در طرح های ترسیمی، طراح پیش از ترسیم طرح خود، اصول و قواعد خاصی را مد نظر ندارد و احساسات خود را فی البداهه بر روی کاغذ پیاده می کند، برای مثال، طراح احساسات خود را در خصوص طبیعت یا انسان را با آثار گرافیکی، عکس، مجسمه، طرح های معماری، نشان می دهد .

جرم کپی طرح صنعتی

فرآیند و مراحل ثبت طرح صنعتی بطور معمول چیزی در حدود ۱ تا ۴ ماه به طول می‌انجامد. ثبت طرح صنعتی خصوصاً در سالهای اخیر دارای متقاضیان بسیار زیادی است و خوشبختانه این آگاهی به خوبی بوجود آمده است که ثبت طرح صنعتی و ایده دارای اهمیت بسیار زیادی است از همین رو در این نوشته بصورت کامل و دقیق و البته به زبان ساده به این موضوع مهم پرداخته‌ایم. طرح صنعتی در صورتی اصیل به حساب می آید که به طور مستقل به وسیله طراح ایجاد شده و کپی در طرح ها موجود نباشد،به طوری که از دید یک کاربر آگاه،از طرح هایی که قبلاَ در اختیار عموم قرار گرفته است متفاوت باشد . توجه داشته باشید که اگر چه ثبت یک طرح صنعتی برای شما اعتباری 15 ساله دارد، اما در همین مدت زمان می توانید سود مالی بسیاری را از آن به دست آورید که این سود برای کسب و کار شما اهمیت بسیاری خواهد داشت. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که ثبت یک طرح صنعتی را جدی بگیرید. برای شروع قصد داریم با این موضوع مطالب را توضیح دهیم که طرح صنعتی چه مفهومی دارد و در ادامه در رابطه با ثبت آن مطالبی را بیان خواهیم کرد.

طرح صنعتی چیست

علامت تجاری هر نشان قابل رویتی است که باعث تمایز و شناسایی کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی از یکدیگر شود و با طرح صنعتی از جهات مختلف مانند نحوه ثبت و مدت زمان حمایت متفاوت است. بر اساس ماده 2 قانون ثبت اختراعات چین مصوب 1984، طرح های یک کالا به معنای طرح های جدید شکل، نقش و نگار یا ترکیبی از آن ها یا ترکیبی از رنگ با شکل و نقش و نگار است که دارای ظاهری زیبایی شناختی بوده و برای کاربردهای صنعتی مناسب باشد. یکی از عوامل اساسی که باعث می‌شود مصرف‌کننده محصولی را انتخاب کند، زیبایی ظاهری و طرح چشمگیر آن است.

داشتن ایده های نو در زمینه تولید از یک طرف و نگرانی از کپی کردن طرح و محصولات ساخته شده ی شما از طرف دیگر آن هم در این زمان که رقابت بر سر ایده و طرح زیاد شده است باعث شده که حتی تولید کننده های خرد هم به فکر محافظت از طرح های خود باشند. ثبت طرح صنعتی در اداره مالکیت معنوی تنها راهکار حل این مشکل می باشد. هرگونه ترکیب خطوط یا رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط، رنگ ها و یا بدون آن به گونه ای که ترکیب یا شکل فرآورده صنعتی یا محصولی از صنایع دستی را تغییر دهد، طرح صنعتی نامیده می شود. طرح های صنعتی شامل طیف گسترده‌ای از صنایع دستی، پوشاک، صنعتی و غیره می‌شوند و اقلام لوکس، ساعت و جواهرات، ابزارهای پزشکی، ابزارهای فنی و ….

محصولات مطرح به عنوان طرح صنعتی

مالک طرح صنعتی ثبت شده می تواند به وسیله واگذاری و یا اجاره طرح ثبت شده از امتیازات آن بهره مند شود. به عبارت دیگر یک طرح صنعتی باید قابلیت باز تولید به روش صنعتی را داشته و امکان پیاده سازی طرح صنعتی بر روی یک کالای دو بعدی یا سه بعدی را داشته باشد. ثبت طرح صنعتی برای متقاضی و یا مالک آن مزایایی را در پی دارد که امتیازاتی برای مالک دارد که بتواند از آن استفاده نماید. چنانچه طرح صنعتی دو بعدی باشد،5 نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا 5 نمونه از طرح ترسیم شده به عنوان نمونه. اسم، نشانی، کدپستی، شماره ملی، تابعیت و سمت متقاضی یا نماینده قانونی وی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است، ذکر نام، نوع فعالیت، اقامتگاه، محل و شماره ثبت، تابعیت، مرکز اصلی و عنداللزوم هر شناسه دیگر الزامی است. برند یا علامت تجاری یک شکل، نام یا درواقع یک مفهوم انتزاعی است.

با اینکه شاید در ابتدای امر طرح صنعتی و اختراع خیلی شبیه به هم به نظر برسند. ماهیت اختراع در بیشتر موارد طراحی یک وسیله فنی‌ست، در حالی که ماهیت طرح صنعتی بیشتر زیبا سازی یا تزئین یک کالا‌ست. طرح صنعتی به ظاهر یک وسیله توجه ویژه‌ای دارد، یعنی وقتی کسی طرح صنعتی را به ثبت می‌رساند بیشتر جنبه زیبایی و تزئینی آن مورد توجه است؛ در حالی‌که برای اختراع، جنبه آفرینشی وسیله مورد نظر مخترع است. یک طرح صنعتی نباید قبل از ثبت شرکت در تهران تاریخ ثبت، توسط شخص دیگری در همین مکان یا خارج از کشور به ثبت رسیده باشد. ما در دفتر ثبتی و حقوقی غدیر با سالها تجربه در زمینه ثبت برند و شرکت و به کارگیری وکلای خبره در زمینه حقوقی در خدمت همگی شما عزیزان میباشیم. چه شرکتی را ثبت کنیم؟ شرکت سهامی خاص بهتر است یا تعاونی؟ خوب است قبل از هر تصمیمی برای ثبت شرکت‌تان، با مقایسه شرکت تعاونی و شرکت سهامی خاص، از تفاوت‌ها و نقاط مشترک این دو نوع مؤسسه آگاه شوید،…

براساس ماده 58، هر گاه ثبت طرح مورد پذیرش مرجع ثبت قرار گیرد، مراتب به متقاضی اعلام می گردد و وی نیز باید برای پرداخت هزینه های مورد نظر و انتشار آگهی اقدامات لازم را انجام دهد. ج – مالک طرح صنعتی ثبت شده‌، می‌تواند علیه شخصی که بدون موافقت او افعال مذکور در بند (ب‌) این ماده را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که عادتاً موجبات تجاوز آینده را فراهم آورد، در دادگاه اقامه دعوی نماید. الف – بهره‌برداری از هر طرح صنعتی که در ایران ثبت شده باشد، توسط اشخاص‌، مشروط به موافقت مالک آن است‌. این ماده در خصوص حقوق ناشی از ثبت طرح صنعتی است و مدت اعتبار آن را نیز بیان می دارد. در پاسخ به سوال ثبت برند، می توان به فصل دوم قانون نام برده رجوع کرد و مواد ۲۰ تا ۳۰ را مطالعه نمود.

این مدت به مسائل مختلف بستگی دارد مانند اینکه آیا کارشناس پرونده آن را نپذیرد، یا اینکه اعتراض به ثبت طرح قبل از ثبت آن در قانون مقرر شده باشد یا خیر. قوانین ملی ممکن است محدودیتهای بیشتری برای ثبت طرح های صنعتی وضع کنند. توصیه می شود با وکیل مالکیت معنوی یا اداره ملی مالکیت معنوی مربوط مشورت کنید. پس از اینکه طرح صنعتی به ثبت برسد قانون از آن حمایت می‌کنند و اگر فردی بخواهد از طرح صنعتی استفاده کند باید حتماً از مالک اجازه داشته باشد. حقوق انحصاری از ثبت طرح صنعتی مطابق بند ب ماده ۲۸ قانون مصوب ۱۳۸۶ عبارت اند از ساخت، فروش و وادار کردن اقلام حاوی آن طرح صنعتی. قبل از آن که مدارک مورد نیاز برای ثبت یک طرح صنعتی را بیان کنیم، لازم می دانیم که به این موضوع بسیار مهم صاشاره ای داشته باشیم.