ثبت برند و راهنمای مراحل جدید ثبت برند و علائم تجاری در ایران 1400

توسط

در

این ویژگی ها به طور کلی تحت عنوان “لباس تجاری” قرار می‌گیرند با این وجود، چنین ویژگی هایی محافظت نخواهند شد. به عنوان مثال قرار دادن تصویر ثبت شرکت اتومبیل بر روی لبنیات گمراه کننده و بی ربط است. پرچم هایی که به دولت و کشور ایران از گذشته مربوط است و هر آنچه توسط دولت منع شده باشد.

  • لطف کنین برای اطلاع دقیق از مراحل ثبت برند مطالب مندرج در همین صفحه را کامل مطالعه فرمایید اما بنده به اختصار توضیح میدهم خدمت شما.
  • استفاده از کلماتی مانند ماندگار، نوین و… که شرکت­های زیادی از آن­ها استفاده کرده­اند و بارها به ثبت رسیده­اند، مجاز نیست.
  • هر شخصی که نسبت به تقاضای ثبت علامت اعتراض داشته باشد باید ظرف مهلت ۳۰ روز از تاریخ انتشار آگهی موضوع ماده ۱۲۰ این آیین‌نامه اعتراض خود را در دو نسخه مبنی بر عدم رعایت مفاد بندهای (الف) و (ب) ماده ۳۰ و ماده ۳۲ قانون به مرجع ثبت تسلیم نماید.
  • بسته به ماهیت موافقت نامه، دهنده اجازه بهره برداری کمی کنترل بر گیرنده اجازه استفاده اعمال می کند تا تضمین شود کیفیت موردنظر حفظ می شود.

بعدها در سال ۱۳۳۲ به لحاظ ضرورت تعیین ویژگی‌ها و نظارت بر کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی، ایجاد تشکیلاتی رسمی مورد توجه قرار گرفت و هسته اولیه تشکیلات سازمانی مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به صورت اداره‌ای در اداره کل تجارت وقت شکل می‌گیرد. در سال ۱۳۳۹ با تصویب قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، مؤسسه کار خود را در چارچوب هدف‌ها و مسئولیت‌های تعیین شده آغاز می‌کند و در همان سال به عضویت سازمان بین‌المللی استاندارد ISO درآمد. در سال ۱۹۸۷ کمیته فنی ۱۷۶ سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO/TC 176) سری استاندارد ISO 9000 را به جهانیان ارائه نمود. هدف از تدوین این سری از استاندارد، به وجود آوردن الگویی بین‌المللی برای پیاده‌سازی و استقرار سیستم‌های مدیریت و تضمین کیفیت بود که مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرار گرفت. سیستم‌های مدیریت کیفیت به منظور ثبات سطح کیفیت تعریف شده و بهبود کیفیت از طریق اصلاح فرایندها در سازمان پیاده‌سازی می‌شود.

آیین‌نامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور

عوامل روانشناختی؛ رفتار حسابرسان منعکس‌کننده شخصیت و ویژگی‌ها فردی وی در انجام خدمات حسابرسی است؛ بنابراین، ویژگی‌ها فردی حسابرسان از طریق تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیری و مقاصد رفتاری آنان، نقش اصلی را در تعیین کیفیت کار آنها دارد. مسئولیت‌پذیری در تمامی مراحل حسابرسی باعث تشویق به کار بهتر می‌شود به عنوان نمونه، در برنامه‌ریزی حسابرسی سبب می‌شود که حسابرس به تصمیمات اتخاذ شده در این مرحله پایبند خواهد بود. اگر حسابرس از هوش معنوی مناسبی برخوردار باشد، رسوایی و دستکاری که توسط حسابرس انجام می‌شود، امکان‌پذیر نخواهد بود. به گفته لوین ، جوهر هوش معنوی ثبت برند تجاری در زندگی ما بازتاب می‌یابد مانند مدارا، صداقت، بی‌طرفی و محبت؛ بنابراین، یک حسابرس نیاز دارد که دارای هوش معنوی باشد تا بتواند ذهن باز، صادق و بی‌طرف داشته باشد. هوش معنوی به دلیل حمایت از ارزش‌های معنوی، صداقت و انطباق با قوانین موجود را افزایش می‌دهد که حسابرس را تشویق به انجام درست‌کارها می‌کند (حنفی، 2010). عملکرد حسابرسان در نتیجه بی‌طرفی و داشتن استقلال ظاهری و باطنی محقق خواهد شد که یکی از عوامل مهم در این زمینه برخورداری حسابرسان از هوش اخلاقی بالا است تا توان بی‌طرفی و رفتار اخلاقی مناسب در زمان تصمیم‌گیری و قضاوت صحیح داشته باشند.

این موضوع به این دلیل مهم است که امکان سو استفاده، بهره برداری و یا کپی کردن از برند را به دیگران بدون محدودیت خواهد داد. این موضوع بخصوص اگر برندی به موفقیت برسد بیشتر خود را نشان می دهد. در ضمن اگر برای ثبت برند اقدام نکنید، بعد از مدتی اگر برند شما شهرت کافی به دست آورد ممکن است به هر دلیل امکان ثبت نداشته باشد و این یعنی از دست دادن همه سرمایه های مالی و زمانی که انجام داده اید تا برد موفق شود. نامی که برای برند انتخاب می شود باید به لحاظ قانونی قابلیت ثبت شدن را داشته باشد. بنابراین قبل از هر اقدامی آخرین تغییرات قوانین انتخاب نام برند را بررسی کنید.

در مناقصه‌ محدود نيازي‌ به‌ انتشار آگهي‌ (انجام‌ ترتيبات‌ موضوع‌ بندهاي‌ «ب‌»، «ج‌»و « د» ماده‌ 13) اين‌ قانون‌ نيست‌. ب‌ ـ وجود فهرست‌ كوتاه‌ مناقصه‌گران‌ صلاحيتدار كه‌ طبق‌ ماده‌ اين‌ قانون‌ حداكثر دو سال‌ قبل‌ تهيه‌ شده‌ باشد. ج‌ ـ در صورت‌ عدم‌ پذيرش‌ نتيجه‌ توسط‌ شاكي‌، هيأت‌ رسيدگي‌ به‌ شكايات ‌موضوع‌ را بررسي‌ و رأي‌ قطعي‌ را طي‌ پانزده‌ روز اعلام‌ خواهد كرد. در صورت‌ اعتراض‌ هريك‌ از طرفين‌، موضوع‌ جهت‌ رسيدگي‌ قانوني‌ به‌ مراجع‌ ذي‌صلاح‌ ارجاع‌ مي‌شود و فرايند برگزاري‌ مناقصه‌ نيز روال‌ معمول‌ خود را طي‌ خواهد كرد. د ـ حداكثر شش‌ ماه‌ پس‌ از تصويب‌ اين‌ قانون‌، آئين‌نامه‌ اجرائي‌ نظام‌ مستندسازي ‌و اطلاع‌رساني‌ مناقصات‌ از سوي‌ سازمان‌ مديريت و برنامه‌ريزي‌كشور با همكاري‌ وزارت ‌اموراقتصادي‌ و دارائي‌ تهيه‌ و به‌تصويب‌ هيأت‌ وزيران‌ خواهد رسيد.

پس از آنکه اظهارنامه ثبت علامت (ثبت برند) به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تسلیم گردید اداره ثبت پس از رسیدگی مقدماتی به صحت تنظیم آن، آن را وارد دفتر نموده و نسخه دوم را بعد از امضاء و مهر اداره ثبت به عنوان رسید به درخواست کننده تسلیم می کند. چون ممکن است اشخاص ذی نفع متوجه آگهی تقاضای ثبت نشوند یا آنکه بعد از ثبت برند طریقه ی استفاده از آن به نحوی باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد طبق ماده ی 22 قانون ثبت علائم و اختراعات اشخاص ذی نفع تا three سال بعد از ثبت برند مهلت دارند تا نسبت به آن اعتراض کنند. در خصوص ثبت برند محدودیتی وجود ندارد اما اینکه بگوییم همه انواع تصاویر و یا طراحی ها را می توان برای ثبت برند استفاده کرد کاملا اشتباه است. ثبت برند یا علامت تجاری تابع قوانین و مقرراتی است که یا از قوانین ثبت علائم تجاری و اختراعات در ایران گرفته شده است و یا تابع سازمان جهانی ثبت برند یا وایپو است. مثلا برندی که متعلق به دیگران باشد و یا مشابه دیگر برندها باشد قابل ثبت نیست. استفاده از برخی از تصاویر و یا حروف قانونی نیست و بسیاری از این نوع موارد که ثبت هر برندی را امکان پذیر نمی کند.

شاید صورت مسأله ئی که حل آن در کتاب و سنّت نیامده باشد و اجماعی هم در حل آن منعقد نشده باشد، نداشته باشیم که به «عقل» عرضه کنیم و بی جواب بمانیم. در این مبحث ابتدا به تعریف عقل پرداخته و اشاره ئی به خواص آن می نمائیم سپس تحقیقی کوتاه را در تقسیم عقل به نظری و عملی ارائه می کنیم. الف – ابطال ثبت نشانه جغرافيائي كه شرايط مقرر در ماده درمورد آن رعايت تغییرات شرکت نشده است . تبصره – درصورت لزوم ، دادگاه مي تواند به درخواست مدعي خصوصي دستور موقت مناسب صادر كند . تبصره ۲- در صورت رد اعتراض در کمیسیون، هزینه رسیدگی به اعتراض، قابل استرداد نخواهد بود. طبقه ۴۲ – خدمات علمی و فناوری و تحقیق و پژوهش و طراحی در این زمینه؛ خدمات تجزیه و تحلیل و تحقیقات صنعتی؛ طراحی و توسعه نرم‌افزار و سخت افزارهای رایانه‌ای.

مستند موازين كيفي استفاده كنندگان

تبصره – مهلت‌ رفع نقص برای اشخاص مقیم خارج از کشور ۶۰ روز می‌باشد. تبصره – انتقال جزئی حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه مستلزم تسلیم اظهارنامه جداگانه توسط منتقل‌الیه است. تبصره – در صورت رد اعتراض در کمیسیون، هزینه رسیدگی به رد ثبت قابل استرداد نخواهد بود. ۹- مدارک نمایندگی قانونی، در صورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

فواید ثبت علائم تجاری

تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد. برای ثبت یک آرام در دفتر ملی یا منطقه ای در خواست داده می شود که این تقاضا باید شامل فهرستی از کالا ها و خدمات برگزیده آن نشان و بازسازی واضحی از آم با تمام رنگ ها،طرح و نقش های سه بعدی باشد. در صورت تشابه زیاد علامت و برند دو موسسه به طوری که کالا و خدمات دو موسسه از هم قابل تمایز نباشند.

علامت یا نام تجاری که عینا یا به شکلی گمراه کننده مشابه یا ترجمه علامت یا نام تجاری برای همان نوع کالا ، خددمات و طبقه ، اما متعلق به موسسه یا فرد دیگری باشد. بهتر است قبل از اقدام برای ثبت برند، از صفحه استعلام برند ، قابل ثبت بودن برند تان را استعلام بگیرید یا و سپس با پرکردن فرم پایین صفحه از هرینه تقریبی ثبت برند نیز مطلع شوید. 7 – شباهت نزدیک به 50 درصد با نام های تجاری دیگر امکان ثبت علامت را بسیار ضعیف می کند. اولین قدم در تجارت اعتماد است و علامت تجاری به وسیله برند سازی به این اعتماد و تعهد شتاب می بخشد. ب ـ در صورت ضرورت، سازمان بايد دستورالعملها، استانداردها و راهنماي خريد خدمات مشاوره را تهيه، بهنگام و در شبكه ملي اطلاع‌رساني مناقصات منتشر كند. تبصره ـ در مواردي كه بخشي از فرايند ارجاع كار به مشاوران با مقررات قبلي انجام شده باشد، كارفرمايان به مدت شش ماه فرصت دارند كه خريد خدمات را با مقررات يادشده به انجام رسانند.

تصدیق ثبت علامت ، بعد از ثبت تغییرات و درج آن در ظهر تصدیق ، به صاحب جدید آن مسترد خواهد شد . برند باید وجه تمایز داشته و ابتکاری باشد ، به این معنی که برند نباید نشانه های ساده ای باشد که هر کس بتواند آن را استعمال کند یا آنکه به صورتی باشد که با خود جنس اشتباه شود . انواع ISO ها از علائم تایید کننده می باشند که علامت های استاندارد یا عباراتی مانند ساخت ایران یا ساخت آلمان یا علامت Good House of approval همگی از علائم تایید کننده می توانند محسوب شوند . 1- اگر در نظر دارید تا از نام محصول یا خدمات خود از لحاظ معنوی محافظت کنید، بله نیاز است تا آن را ثبت کنید. طبقه 22 – طناب، رسيمان، تور، چادر، سايبان، برزنت (تارپولين)، بادبان و شراع، كيسه و گوني كه در طبقات ديگر ذكر نشده است؛ مواد لايي و لايه‌گذاري و پوشال (به استثناي لاستيك و پلاستيك)؛ مواد خام ليفي براي نساجي.

بطور کلی مدت زمان لازم برای ثبت برند در ایران کمتر از دو ماه نیست. این مدت زمان برای بررسی پرونده متقاضی توسط کارشناسان، تشکیل پرونده به صورت حضوری توسط متقاضی، چاپ آگهی در روزنامه رسمی و مدت سی روزه اعتراض به ثبت برند، چاپ روزنامه رسمی ثانویه و مراجعه حضوری برای دریافت سند مالکیت برند ثبت شده، لازم است. پس از اینکه تمامی موارد و مدارک مورد تایید کارشناسان این اداره قرار گرفت به شما برای پرداخت هزینه حق الثبت اطلاع داده می شود که یکی از موارد محاسبه هزینه ثبت برند میباشد. شما باید هزینه را در بانک ملی محل خود شرکت پرداخت نموده و گواهی بانکی مورد نظر را به اداره تحویل نمایید تا پیش نویس اگهی برای شما آماده شود.

انتقال حق مالكيت ناشي از تسليم اظهارنامه يا اعطاي اجازه بهره‌برداري از آن بايد به درخواست كتبي هر ذي‌نفع، به مرجع ثبت اعلام و در پرونده مربوط درج گردد. اعمال اين تغيير منوط به پرداخت هزينه مقرر در جدول هزينه‌ها خواهد بود. مرجع ثبت ظرف 30 روز از تاريخ وصول اظهارنامه و ضمائم، آن را از لحاظ رعايت جنبه‌هاي شكلي و شرايط مقرر در قانون و اين آيين‌نامه و همچنين تطبيق طبقه يا طبقات اعلامي با طبقه‌بندي بين‌المللي مورد بررسي قرار مي‌دهد. ثبت علامت جمعي يا اظهارنامه آن نمي‌تواند موضوع قرارداد اجازه بهره‌برداري باشد. هر ذي‌نفع كه ثابت كند كه مالك علامت ثبت شده شخصاً يا به وسيله شخصي كه از طرف او مجاز بوده است‌، آن علامت را حداقل به مدت سه سال كامل از تاريخ ثبت تا يك ماه قبل از تاريخ درخواست ذي‌نفع استفاده نكرده است‌، مي‌تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا كند. درصورتي كه ثابت شود قوه‌قهريه مانع استفاده از علامت شده‌است‌، ثبت علامت لغو نمي‌شود.

به همین ترتیب واژه‌های کیفی مانند «سریع»، «بهترین»، «کلاسیک» یا نوآورانه» به احتمال مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند. در این گونه موارد، درج عبارتی دال بر اینکه درخصوص آن بخش از علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمی‌شود، ضروری است. در قانون ۱۳۱۰ در رابطه با علامت تاییدی مطلبی نیامده است و قسمت اخیر ماده ۱ قانون یاد شده نیز بیشتر توجه به علامت جمعی دارد تا تاییدی در بند (ب) ماده ۳۰ قانون ۱۳۶۸ قانونگذار به هر دو مفهوم علائم تاییدی توجه کرده است . ضوابط مربوط به استفاده از علامت یاد شده باید در اداره ثبت علامت به ثبت برسد. در کنواسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی و موافقتنامه تریپس در رابطه با علامت تاییدی مطلبی نیامده است.