مراحل اعلام ورشکستگی

توسط

در

از طرفی دیگر، به وسیله آشنایی با خطرات احتمالی که شرکت ها را تهدید می نماید می تواند از بسیاری از مشکلات عدیده شرکت ها پیشگیری نماید. ذکر این نکته ضروری است که در هیچ موردی انحلال مربوط به شخص شرکا نیست چرا که در این نوع شرکت، شخصیت شرکا دخالتی ندارد. در صورتی که سمت تمام یا برخی اعضای هیئت مدیره و هم چنین سمت مدیر عامل شرکت برای مدتی بیش از شش ماه بدون متصدی مانده باشد. با توجه کافی به نکات قانونی در زمینه‌ی مالیاتی، بهترین عملکرد را داشته باشید.

بنابراین با توجه به اینکه خود تاجر از هر شخص دیگری بهتر و بیشتر در جریان دارایی و اموال و بدهی های خود می باشد به محض اینکه وقفه ای در امور تجاری او حاصل شود باید ظرف سه روز مراتب را به مرجع قضایی محل اطلاع دهد. ضمن اینکه صورت کلیه اموال خود را به ترتیب زیر به دادگاه ارائه و کلیه مدارک و اسناد مربوطه را نیز تسلیم نماید تا دادگاه حکم ورشکستگی او را صادر نماید. پس از قطعی شدن حکم ورشکستگی، شرکت تجاری خود به خود منحل شده و ظرف ۵ روز از تاریخ حکم، توسط دادگاه برای تاجر یا شرکت تجاری مدیر تصفیه انتخاب می‌گردد تا دارایی های شرکت را به پول نقد تبدیل کرده و مراحل تصفیه را که در صفحه مربوط به تصفیه شرکت ذکر شده انجام دهد.

بر اساس ماده 427 تا 432 قانون تجارت، مرجع رسیدگی به ورشکستگي تاجر، باید یک نفر را به‌عنوان عضو ناظر و یک نفر را به‌عنوان مدیر تصفیه معرفی کند. اگر تاجر ورشکسته معامله‎‌ای را قبل از ورشکستگي انجام داده باشد، آن معامله صحیح است. اما انجام معامله در تاریخ توقف و تاریخ بعد از صدور حکم از طرف تاجر، باطل است.

تاجر دفاتر نداشته یا دفاتر او ناقص یا بی ترتیب بوده یا در صورت دارائی وضعیت واقعی خود را اعم از قروض و مطالبات بطور صریح معین نکند مشروط بر آنکه مورد اخیر الذکر تقلبی نکرده باشد. تاجر مبالغ زیادی از سرمایه خود را صرف معاملاتی کند که در عرف تجارتی موهوم بوده و یا سودآوری معاملات مذکور منوط به اتفاق محض باشد. تمامی حقوق این ثبت برند وب سایت برای موسسه حقوقی بین المللی دادپویان حامی محفوظ است . تاسیس موسسات حقوقی ، اقدامی مثبت ، سنجیده شده و کارشناسانه است چرا که خدمت رسانی در این موسسات با محوریت خود جمعی و کار گروهی متخصصان انجام می شود و قطعا بهره گیری از چندین فرد با تجربه و موفق و همکاری این افراد نتیجه ای مطلوب تر از کار انفرادی به همراه دارد .

  • و چون ممکنه تاجر برخی از اموال خود را مخفی کرده باشه، بنابراین هر یک از طلبکاران که هر نوع مال و اموالی که از شخص تاجر سراغ دارن، باید مراتب را به اداره تصفیه امور ورشکستگی اطلاع بدن تا بدی طریق دارایی های مثبت تاجر افزایش پیدا کنه و هر یک از طلبکاران به قسمت بیشتری از مطالبات خود نائل بشوند.
  • 2- به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی الزامی است.
  • اگر تاجر دفاتر تجارتی خود را از روی عمد و سونیت مفقود نماید یا قسمتی از دارائی خود را مخفی کند یا به طریق مواضعه و معاملات صوری آن را از بین ببرد و بالاخره اگر به وسیله اسناد یا به وسیله صورت دارائی و قروض به‌طور تقلب به میزانی که در واقع مدیون نمی‌باشد خود را مدیون قلمداد نماید ورشکسته به تقلب محسوب می‌شود.
  • ارسال کند و در صورتیکه دادگاه درخواست را قبول کند، اعتبار ازدست رفته تاجر ورشکسته اعاده میشود.

در تمامی اختیارات و حقوق مالی ورشکسته که استفاده از آن در تادیه دیون او موثر باشد، مدیر تصفیه قائم‌مقام قانونی ورشکسته است و حق دارد به جای او از اختیارات و حقوق مزبور استفاده کند (ماده ۴۱۸ قانون تجارت). آثار حکم ورشکستگی وقتی ظاهر می‌شود که حکم ورشکستگی از دادگاه صلاحیت‌دار صادر شده باشد و برابر ماده ۴۱۹ قانون تجارت، از تاریخ حکم ورشکستگی هر کس در قبال تاجر ورشکسته دعوایی از منقول یا غیرمنقول داشته باشد، باید بر مدیر تصفیه اقامه یا به طرفیت (علیه) او تعقیب کند. از تاریخ صدور حکم ورشکستگی، بستانکاران فرد ورشکسته مکلف‌اند خود را به مدیر تصفیه یا اداره تصفیه معرفی و مدارک مطالبات خود را تسلیم کنند تا طلب آنها ثابت شود.

آیا ورشکسته مجرم محسوب می شود؟

سهامداران شرکت معتقدند که این شرکت دیگر نماینده منافع آنها نیست. این شرکت برای مدت زمان محدودی تأسیس شده بود که در اساسنامه آن تعیین شده است. شرکت به اهداف خود رسیده و سهامداران دیگر نمی خواهند فعالیت های تجاری را ادامه دهند. جهانی شدن فرایندی است که کشورها را به یکدیگر نزدیک نزدیک‌تر می‌کند، در مناسبات اقتصادی امروز، تجارت جهانی فقط به معنای صادرات کالا نیست، صادرات خدمات نیز شاخه دیگری از صادرات است که به اندازه صادرات کالا اهمیت دارد. شاید از نظر خیلی‌ها سرمایه‌گذاری با سرمایه کم غیرممکن باشد، اما هنوز هم بخش‌هایی از بازار هستند که برای سرمایه‌گذاری با پول کم تناسب دارند. در این نوشتار ضمن معرفی روش‌های سرمایه گذاری، بهترین راهکار برای سرمایه‌گذاری با پول کم…

مدارک مورد نیاز برای اعلام ورشکستگی

طلبکاران باید مدارک مطالبات خود را ارائه کنند تا بستانکاری آن‌ها ثابت شود. اداره تصفیه نیز باید در حین تصفیه از هیات بستانکاران نظر بخواهد. صورت حساب دارائی و کلیه دفاتر تجارتی خود را به دفتر دادگاه مزبور تسلیم نماید . صورت حساب موصوف باید مورخ بوده و به امضا تاجر رسیده و تعداد و تقویم کلیه اموال منقول و غیر منقول تاجر متوقف بطور مشروح صورت کلیه قروض و مطالبات و نیز صورت نفع و ضرر و صورت مخارج شخصی در آن مندرج گردد. بین تاریخ توقیف یعنی تاریخی که تاجر از پرداخت دیون و قروضی که بر عهده دارد عاجز و متوقف می شود تا تاریخ صدور حکم ورشکستگی از دادگاه عمومی که اصطلاحا به دوران مشکوک معروف است گاهی اتفاق می افتد ک تاجر معاملاتی انجام می دهد که به ضرر بستانکاران است ویا با سونیت بعضی ازاموال خود را به دیگران منتقل می نماید . برای حمایت از حقوق بستانکاران و برای جلوگیری از سلب اعتماد آنان نسبت به واحدهای تجارتی در حقوق اغلب کشورهای جهان مقرراتی وضع شده است.

معاملات تاجر پیش از تاریخ توقف صحیح است اما گاهی تاجر به عمد و به قصد ضرر زدن به طلبکاران و یا به صورت صوری و با تبانی افرادی، پیش از تاریخ توقف، معاملاتی می نماید. در این گونه مواقع، چنانچه مشخص گردد معامله ای با تبانی و به صورت صوری انجام گرفته است، معامله مزبور باطل است و عین و منافع مالی که موضوع معامله قرار گرفته است قابلیت استرداد دارد. و چنانچه مشخص گردد، تغییرات شرکت معامله ای که تاجر منعقد نموده است ضرری بیش از یک چهارم قیمت زمان معامله را به وجود آورده باشد این معامله توسط مدیر تصفیه و طلبکاران قابلیت فسخ را دارد. در محل هایی که اداره تصفیه امور ورشکستگی تشکیل شده است دادگاه رونوشتی از حکم ورشکستگی به اداره مذکور و به اداره ثبت محل ارسال می نماید. پس از ختم تصفیه اختصاری گزارش نهایی تنظیم و ختم عمل ورشکستگی آگهی می شود.

بخش اول :نظریه علمای حقوق

اعلام ورشکستگی شخص تاجر می‌ تواند با تقاضای چند نفر از طلبکاران و با دستور دادستان یا حتی اظهار خود تاجر انجام شود. دادگاه عمومی محل زندگی تاجر برای رسیدگی به این موضوع صلاحیت دارد. و درنهایت با ذکر محل اقامت تاجر تقاضای خود را تنظیم و به دادگاه تسلیم می نمایند. 5 چگونه باید حکم مهر و موم اموال ورشکسته را گرفت؟ سؤالات خود را از مشاوران حقوقی ما بپرسید. دادراه یک درگاه و پلتفرم ارتباطی است و به عنوان یک واسطه مردم را به وکلا، حقوقدانان و کارشناسان وصل می‌کند. دادراه خود به مردم خدماتی به جز برقراری ارتباط بین آن‌ها با وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران ارائه نمی‌دهد.

در این حالت با احراز رعایت موارد مندرج در حکم ورشکستگی تاجر، در مدت توقف، حکم با اعاده اعتبار تاجر ورشکسته به صورت واقعی صادر می‌شود و تاجر، می‌تواند فعالیت تجاری خود را از سر گیرد. بدیهی است این امر نتیجه نامطلوبی از لحاظ عدم امنیت و عدم اعتبار معاملات به بار خواهد آورد زیرا کسانیکه با تاجر قراردادهائی تنظیم می کنند به دارائی موسسه یا شعبه و یا نمایندگی محل انعقاد قرارداد توجه می نمایند و علی الاصول اطلاعات کمتری از اموال تاجر مزبور در کشورهای دیگر دارند. نظریه سرزمینی ثبت شرکت بودن و چندگانگی ورشکستگی فاقد معایب مذکور می باشد و توسعه صلاحیت دادگاههای ایران برای ریدگی به دعاوی ورشکستگی تجار و شرکتهای خارجی منطقی است و مطابق با عرف تجارت بین الملل نیز می باشد. اما در این نظریه تساوی بین طلبکاران در کشورهای مختلف رعایت نمی شود. در نتیجه به طوری که در بالا گفته شد امروزه کشورها سعی می کنند با تنظیم قواینی دیپلماتیک ارتباط هماهنگ کننده ای بین مشکلات ناشی از تعارض قوانین ورشکستگی، به ویژه اجرای احکام خارجی در سرزمین خود، برقرار نمایند.

دعوای ورشکستگی

زمانی که تاجر از تادیه دیونش عاجز می شود، همان زمان، تاریخ توقف تاجر محسوب می گردد و آنچه اهمیت دارد این است که چنانچه تاریخ توقف تاجر مشخص باشد همان تاریخ در حکم دادگاه ذکر می گردد. در غیر این صورت ، تاریخ صدور حکم ورشکستگی، تاریخ توقف تاجر محسوب می گردد. در صورتی که ظرف یک ماه اعتراضی واصل نشد، و دادگاه شرایط اعاده اعتبار ورشکسته را احراز نمود، اقدام به صدور حکم مبنی بر اعاده اعتبار تاجر ورشکسته صادر خواهد نمود. این حکم در هر صورت قابل اعتراض توسط طلبکاران و دادستان می‌باشد. پس از وصول دادخواست به دفتر دادگاه رسیدگی کننده به اعاده اعتبار ورشکسته، دعوای مطرح شده توسط تاجر ورشکسته، به مدت یک ماه، در روزنامه آگهی می‌شود تا هر کدام از طلبکاران که به درخواست اعاده اعتبار تاجر ورشکسته معترض باشند، با طرح دعوی ورود ثالث، به درخواست وی اعتراض نمایند. برای حل مساله تعارضض قوانین در مورد اخیر، بعضی معتقدند که قانون محلی که حکم در آنجا اجراء می شود (قانون فرانسه) باید اعمال گردد.

یکی از مسائلی که امکان دارد شرکت با آن روبه‌رو شود، بحث ورشکستگی شرکت‌های تجاری می باشد و ما در این مطلب در خصوص وظایف مدیران پس از ورشکستگي به طور جامع اطلاعاتی را بیان می‌کنیم. بر اساس ماده 541 قانون تجارت، ورشکستگی به تقصیر از جرایم غیرعمد به شمار می‌رود. به موجب ماده 2 قانون مزبور اگر کسی یکی از اعمال مقررر در ماده اخیر را شغل معمولی خود قرار دهد تاجر محسوب می شود. قانونگذار ایرانی بیشتر فعالیت شرکتهای تجارتی را با توجه به شکل آنها، تجارتی می داند. در انگلیس حکم ورشکستگی صادره از دادگاه خارجی هیچگونه آثاری در اموال غیر منقول واقع در آن کشور ندارد اما در مورد اموال منقول جکم مذکور دارای آثاری می باشد. بستانکاران عادی کسانی هستند که حق وثیقه یا حق رجحان نسبت به اموال و دارایی ورشکسته ندارند.

یکی از وظایف مدیر تصفیه به دست آوردن صورت دارایی و اموال شرکت است. پس از ورشکستگي شرکت، از اختیارات مدیران‌شرکت برای پیشبرد اهداف شرکت کاسته می‌شود. این نقش برای تسویه بدهی و طلب‌های شرکت به مدیران یا مدیر تصفیه اعطا می‌شود. ورشکستگي در واقع به معنای توقف و ناتوانی شرکت‌تجاری از پرداخت بدهی‌های خود است.

۱-با سالها تجریه کاری در این زمینه و همکاری با شرکتها و تجار ریز و درشت، اولا بازار و اصول حاکم بر آن را کاملا می شناسد. 7- هر گاه اموالی از او به طور امانت یا رهن به اشخاص سپرده شده است نوع و مقدار بهاء و چگونگی وجود مال که امانت است یا توقیف و غیره قید نماید. اگر تاریخ توقیف شما مقدم بر حکم قطعی ورشکستگی باشه، رفع توقیف نمیشه. مهدورالدم به چه معناست و حکم و ۱۴۰۰-۱۱-۰۵ بدون نظر مهدورالدم به چه معناست؟ مهدور از جمله اصطلاحات فقه اسلامی می باشد که به فردی که خونش باطل بوده و قانون از آن حمایت ن…