ایده برای اسم شرکت؛ انتخاب اسم مناسب برای شرکت

توسط

در

ثبت بهترین نام برای شرکت ملزم به داشتن تجربه و توانایی کافی در امر انتخاب نام بر طبق ویژگی های محصول می باشد . در ارتباط بودن با یک وکیل و کارشناس ثبتی مجرب و توانمند در امر ثبت شرکت هاشما را در راه پیشبرد اهدافتان راهنمایی کرده و باعث شناخت هرچه بیشتر افراد با محصول شما می شود . انتخاب نام شرکت شاید به نظر اهمیت چندانی نداشته باشد ، اما در حقیقت یکی از المان های اصلی در راه اندازی کسب و کار است. اما چرا؟ وقتی شما شرکتی راه اندازی می کنید ، مواردی در کسب و کارتان وجود که پایه های اصلی فعالیت شما هستند ، مثلا خدمات با کیفیت ، جذب مشتری ، دخل و خرج و … . با این وصف آشنایی با انواع شرکت‌ها و مراحل ثبت شرکت پیش از هر اقدامی برای ثبت شرکت ضرورت دارد. بهتر است انتخاب اسم شرکت ، با دقت و در نظر گرفتن موضوع و گستره فعالیتی تان باشد چراکه نام انتخابی تاثیر به سزایی در بازار یابی ، به خاطر ماندن محصول یا خدمات در ذهن مشتریان و تبلیغات شرکت خواهد داشت .

راهنمای انتخاب اسم شرکت

باید بدانید نام تجاری که انتخاب کردید چگونه در علامت وآرم شرکت یا بیلبوردهای تبلغاتی نمایان می شود. به عنوان مثال نام شرکت Xerox , Volvo ,GoGo که از یک تعادل و توازن برخورداراست و دوستانه و جذاب به نظر می رسند . انتخاب نامی هوشمندانه، ماندگاری برند را در ذهن مخاطبین و مشتریان بیشتر می‌کند.

تجربه نشان داده یک تبلیغ اشتباه میتواند چنان در خاطر مشتریان نقش بندد که سالهای سال از ذهن و خاطر مخاطبین پاک نگردد و بالعکس یک تبلغ کارآمد می تواند دلیل پیشرفت یک شبه شما گردد. قوانین تجارتی جهموری اسلامی ایران همه شرکت ها را ملزم کرده است که نام خود را تحت شرایط خاص انتخاب و ثبت کنند. یعنی شرکت ها و سازمان ها باید مانند افراد جامعه که اشخاص حقیقی به حساب می آیند و اسم دارند، اسم مختص به خود را داشته باشند. در ادامه گروه کارشناسان ثبت آراز به بررسی قوانین انتخاب اسم برند برای شرکت ها و سازمان ها خواهند پرداخت که امیدواریم مورد استفاده شما قرار گیرد. انتخاب اسم شرکت جزء اولین و مهمترین مراحل ثبت شرکت می‌باشد.

صفت‌ها، نام شهرها و رنگ‌ها و اعداد و نیز کلماتی که بیانگر موضوع فعالیت هستند از این جمله‌اند. نامِ تاییدشدۀ شخصیت حقوقیِ در شرف تاسیس یا در حال تغییر فقط به مدت ۳ ماه از تاریخ تایید اعتبار ثبت برند دارد و اگر برای ثبت و آگهی آن اقدامی صورت نگیرد، این اسم منقضی می‌شود و دیگر اعتبار نخواهد داشت. این بازه زمانی در مورد شرکت‌های سهامی عام ۶ ماه از تاریخ برگزاری مجمع عمومی موسسین است.

رویکردهای مختلف نام گذاری برند را بشناسید و از آنها در انتخاب نام تجاری استفاده کنید

بعد از اجرای مرحله دوم لیست بلندی از پیشنهاد اسم برای شرکت خواهید داشت. جلوی هر اسم علت انتخاب آن را هم بنویسید (البته برخی از اسم‌ها بدون دلیل انتخاب می‌شوند). بعد از آن، شروع به غربال کردن لیست کنید و آنقدر اسامی را حذف کنید تا در نهایت به یک لیست ۱۵ تایی برسید. با عضویت رایگان در پلتفرم ستاره به گلچینی ازبهترین مطالب و منابع اطلاعاتی به زبان فارسی دست پیدا کرده و از ابزارها و امکانات مخصوص کسب و کارها نیز استفاده نمایید. ۵- مشورت کنید و از خانواده یا دوستانتان بخواهید تا به شما برای اسم شرکت ایده بدهند، اما آن را به یک کارگروهی تبدیل نکنید چرا که انتخاب گروهی اسم نهایتا شما را به سمت ساده‌تر و معمولی شدن ایده‌هایتان می‌کشاند.

  • به عنوان مثال آن‌ها نام تجاری شما را در تلویزیون، رادیو یا هر جای دیگری می‌شنوند.
  • ببخشید من هر چقدر که از شیوه های مختلف استفاده می کنم برای اسم ….یا اسمم به ذهنم نمیرسه یا بعد از کلی وقت میبینم که اون اسم رو گرفتن به نظرتون چه کار کنم ..
  • اسم باید فارسی و معنادار باشند و در فرهنگ لغت دهخدا و عمید نیز موجود باشند.
  • به توسعه کسب و کار آنلاین خود بیاندیشید؛ دلسوزانه از آن محافظت خواهیم کرد.
  • مغز انسان از دو قسمت تقسیم شده قسمت کره ی راست و کره ی چپ.
  • پیش از این گفتیم که بهتر است نام تجاری خود را محدود به چیز خاصی نکنید.

فقط اگر قصد ثبت برند به صورت رسمی دارید به قوانین نام‌های لاتین توجه کنید. اگر به تازگی کسب‌وکار خودتان را شروع کردید؛ اسم برند جدیدتان را کامنت کنید و برایمان بگویید چرا و چگونه این اسم را انتخاب کرده‌اید. مطمئناً راه را برای کسانی که به دنبال اسم برند هستند، روشن‌تر می‌کنید. تا اینجا با ویژگی‌های یک نام تجاری خوب آشنا شدیم؛ حالا قرار است قدم به قدم مراحل انتخاب اسم را طی کنیم و حواسمان به ویژگی‌های که گفتیم هم باشد. همچنین برای ثبت شرکت‌های تعاونی ابتدا باید نام پیشنهادی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نامه‌ای جداگانه درخواست شود. نام انتخابی شرکت شما باید ریشه فارسی داشته باشد و کاملاً معنادار باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های اسم شرکت برای ثبت

مدارک لازم برای ثبت هر یک از شرکت‌ها بر اساس مراحل فوق باید تهیه و تکمیل شود. اساسنامه در شرکت‌های سهامی و در مواردی در سایر شرکت‌ها می‌بایست تنظیم و به امضای شرکا یا موسسین رسیده باشد. شرکت تضامنی شرکتی است که برای امور تجاری بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و در حالتی که سرمایه و دارایی شرکت برای پرداخت دیون و تعهدات آن کافی نباشد مسئولیت شرکا تضامنی خواهد بود. به این ثبت شرکت در تهران معنی شرکا بدون درنظر گرفتن میزان آورده خود در شرکت می بایست در مقابل پرداخت دیون و تعهدات شرکت مسئول قلمداد شوند. شرکتی که موسسین آن، قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین کنند شرکت سهامی عام می باشد. اگر در یافتن نام مورد نظر خود با محدودیت مواجه هستید و همه اسامی مد نظرتان توسط دیگران ثبت و استفاده شده اند، میتوانید به سراغ زبان های دیگر بروید.

در کل، از بین تمام مواردی که گفتیم، به احساسی که نام برندتان به مخاطب منتقل می‌کند، خیلی دقت کنید. نام برند می‌تواند بیانگر احساساتی مانند انرژی زیاد (ردبول)، آرامش و لطافت (پتوی نرمینه)، توجه به سنت‌ها (روسری تاج‌محل)، زنانگی (روبان)، نوشتن (وردپرس) و … باشد. این حس با توجه به هویت برندتان قابل شناسایی است و بعداً هم باید در تبلیغات و بازاریابی‌تان نمود پیدا کند. شما هم با انتخاب درست کلمات می‌توانید تاثیرگذار باشید و شخصیت برندتان را بازتاب دهید. جهت دریافت مشاوره، فرم زیر را پر کرده تا کارشناسان سفیر صلح با شما تماس بگیرند.

مانند اسامی انسان‌ها، اسامی حیوانات، اسامی اماکن، اسامی مربوط به اشیا مانند صدف یا قلم. از اسامی اعداد هم می‌توان استفاده کرد اما باید با حروف نوشته شوند مانند صد. (هر چه تعداد اسم‌های خاص در نام شرکت بیشتر باشد احتمال ثبت آن بیشتر است). از کلمه‌ی “مثشا” که ترکیبی از حروف اول “موسسه ثبت شرکت ایلیا” می‌باشد نمی‌توان به عنوان اسم شرکت استفاده کرد.

نام شرکت نباید تکراری باشد و اگر سه سیلابی است، حداقل دو سیلاب آن با نام‌های ثبت شده تفاوت داشته باشد. هرچه تعداد نام‌های پیشنهادی در فرایند ساخت اسم شرکت بیشتر باشد، بهتر است، ثبت تغییرات شرکت زیرا در صورت تکراری بودن می‌توانید به سراغ سایر گزینه‌ها بروید. ۱۰- ضرورتی ندارد که از اسم شهر یا منطقه خود در انتخاب اسم شرکت استفاده کنید بلکه بهتر است فرامنطقه‌ای فکر کنید.