مراحل ثبت اختراع

توسط

در

لازم به ذکر است که می‌توانید با ثبت موقت اطلاعات خود در سایت، کدرهگیری بگیرید و در زمان دیگری مجدد وارد سامانه شوید و با ارائه اظهارنامه، مدارک خود را تکمیل کنید. به همین منظور وارد سامانه iripo.ssaa.ir شوید و با کلیک روی گزینه ثبت‌نام متقاضی، نام کاربری و رمز عبور بگیرید. پس از آن با طی کردن تمام مراحل مورد نیازو پر کردن فرم‌ها و وارد کردن اطلاعات مخترع و اختراع، برای ثبت آن اقدام کنید. با در نظر گرفتن اینترنتی شدن امور ثبتی در سال های اخیر و نیز لزوم ثبت اختراعات در اداره مالکیت صنعتی دیگر نیازی به مراجعه حضوری به اداره مالکیت صنعتی نمی باشد . اگر شما هم متقاضی ثبت اختراع در کشور هستید تنها کافی است با مراجعه به سایت اداره مالکیت امور ثبتی خود را انجام دهید . برای اطلاع از شرایط و مراحل ثبت اختراعات و هم چنین اطلاع از آخرین اختراعات ثبت شده در اداره ثبت مالکیت معنوی می توانید به سایت اداره ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی اینترنتی مراجعه کرده و امورات ثبت کردن یک اختراع خود و نیز استعلام اختراعات را در کم ترین زمان مشاهده کنید .

در واقع با ثبت شرکت در تهران انجام کاری به سهولت انجام می شود و یا نیاز خاصی را برطرف می کند. به طور کلی برای ثبت اختراع، سه معیار بسیار مهم خلاقیت، تازگی و راهگشایی را در نظر گرفته و نسبت به آن‌ها حق امتیاز اعطا داده می‌شود. طبق تعریف سازمان جهانی پتنت، حق ثبت اختراع کاملا انحصاری بوده و به مخترع و یا نماینده قانونی از سوی کشور مورد تقاضا اعطا خواهد شد. تقاضانامه‌ پتنت عموماً دارای قسمتهایی نظیر عنوان اختراع، سابقه و شرح‌ فنی آن است. توصیف فنی اختراع می‌بایست با بیانی روشن و به زبان رسمی كشور هدف و به حد كافی دارای جزئیات باشد طوری كه بتواند شخصی را با فهم متوسط از آن فن به استفاده یا بازسازی آن اختراع قادر سازد. معمولاً برای توصیف بهتر اختراع، نقشه، طرح و دیاگرامهای مربوطه نیز ارائه می‌شوند.

به این موضوع توجه داشته باشید که در صورت تائید اطلاعات راهی برای ویرایش آن ها نیست. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که اطلاعات وارد شده را به طور کامل چندین بار بررسی کنید و مطمئن شوید که اطلاعات به طور صحیح و کامل وارد شده اند. علاوه بر این مطمئن باشید که مدارک و ضمائم را هم به طور کامل بارگذاری کرده اید، در ثبت تغییرات این صورت مشکلی برای شما وجود نخواهد داشت. در این قسمت باید اطلاعات فنی اختراع را بیان کنید، باز هم خلاصه باشد، یعنی بین 70 تا 200 کاراکتر و در صورتی که از فرمول شیمیایی یا ریاضی خاصی استفاده کرده اید، فقط آن را ذکر کنید. توصیف نامه ی اختراع که بسیار تخصصی می باشد، و مخترع باید دو نسخه توصیف نامه را ارائه دهد.

ویژگی ابتکاری بودن یکی از ویژگی های مهم برای ثبت یک اختراع جدید است که متاسفانه بسیاری از افراد به آن دقت نمی کنند. این بند شامل فرآورده‌های منطبق با تعریف اختراع و مورد استفاده در روشهای مزبور نمی‌شود. بـ طرحها و قواعد یا روشهای انجام کار تجاری و سایر فعالیتهای ذهنی و اجتماعی‌. اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده‌ای خاص را ارائه می‌کند و مشکلی را دریک حرفه‌، فن‌، فناوری‌، صنعت و مانند آنها حل می‌نماید. رونوشت آن در اداره بایگانی می شود و اصل این گواهی نامه به مخترع داده خواهد شد. اگر مخترع نمی خواهد اسمی از وی ذکر شود، باید درخواست کتبی آن را ارائه دهد.

  • به طور مثال اگر در شیوه پیاده سازی شما از روش خلاقانه ای استفاده کرده اید؛ آن را توضیح دهید و به طور شفاف ایده‌های خود را شرح دهید.
  • ثبت اختراع توسط تیم حرفه ای ما در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه برای شما انجام می شود.
  • ادعا نامه که در یک جمله باید به صورت فنی و حقوقی ادعای مخترعین را توضیح بدهد.
  • در صورت قبول و ثبت نهایی اختراع ، اختراع در روزنامه رسمی کشور به صورت آگهی ثبت شده و به وکیل متقاضی اطلاع داده می‌شود.

كه در اين صورت متقاضيان مي‌بايست هزينه‌هاي مقرر در اين قراردادها را براي دريافت خدمات مورد نياز پرداخت نمايند. كليه هزينه‌هاي بررسي و ثبت بين‌المللي اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علائم طبق معاهدات بين‌المللي كه جمهوري اسلامي ايران به آن‌ها ملحق شده است و همچنين هزينه انتشار آگهي‌هاي مربوط در روزنامه‌ رسمي طي فرايند ثبت، در بودجه سالانه سازمان پيش‌بيني شده و براي اين منظور در اختيار مرجع ثبت قرار خواهد گرفت. درخواست صدور پروانه اجباري بهره‌برداري اختراع بايد از جانب وزير يا بالاترين مقام دستگاه دولتي يا اشخاص مجاز از سوي آن‌ها، تسليم دبيرخانه كميسيون گردد.

انواع حق امتیاز از سوی سازمان ثبت اختراع

البته اگر افرادی به صورت مشترک محصول و یا فرایندی را اختراع کرده باشند، حقوق ناشی حق پتنت، مشترکا به همه‌ی آنان تعلق خواهد گرفت. سودمندی از دیگر معیارهایی است که از سوی دولت‌ها و سازمان جهانی ثبت اختراعات، نسبت به درخواست اختراع کننده مد نظر قرار می‌دهند. این بدان معنی است که باید محصول و یا فرایند اختراع شده، بتواند مشکلی را حل و یا نیاز خاصی را برطرف نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سایت ثبت اختراع در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید .

رأي نهايي دادگاه به اداره مالكيت صنعتي ابلاغ مي‌گردد و اداره مزبور آن را ثبت و پس از دريافت هزينه‌، آگهي مربوط به آن را دراولين فرصت ممكن منتشر مي‌كند. 2ـ درمواقعي كه طبق جزء اين بند پروانه بهره‌برداري بدون موافقت مالك صادر شده باشد، اداره مالكيت صنعتي به درخواست مالك اختراع مقدم‌، پروانه بهره‌برداري از اختراع مؤخر را نيز بدون موافقت مالك آن صادر مي‌كند. برای چاپ آگهی ثبت برند به سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید و مبلغ قانونی چاپ آگهی را واریز کنید. مبلغ بصورت تقریبی، بسته به میزان حجم آگهی شما بین ۵۰۰،۰۰۰ تا ۷۰۰،۰۰۰ریال است. هنگامی که فرد متقاضی شخص مخترع نباشد ، باید مدارک لازم که نشان دهنده ی سمت قانونی اوست همراه با اظهارنامه ارائه شود. موسسه ی ثبتی و حقوقی تکسفیر ارائه دهنده ی انواع خدمات ثبت شرکت و ثبت اختراع و ثبت برند و … می باشد.

لازم به تأکید استکه برخی از ایده‌ها، مانند فرمول‌های ریاضی و ایده‌های انتزاعی، قابلیت ثبت در سیستم پتنت را ندارند. علاوه بر این، اختراعات مضر برای بشریت هم نمی‌توانند در سیستم پتنت به ثبت برسند. مجموعه این الزامات و استثناها، موجب شده تا تنها ایده‌هایی واجد شرایط دریافت پتنت باشند که علاوه بر کاربرد معقول و نوآورانه، پیش از این در هیچ کجای جهان معرفی نشده باشند. علاوه بر این، آماده‌سازی درفت ثبت اختراع هم، شامل مجموعه‌ای از استانداردهای از پیش تعیین شده است (مانند توضیحات مناسب، ادعاهای مشخص و نقشه‌های مرتبط) که باید به آن‌ها توجه گردد. در بیشتر موارد شما می توانید درخواست حق ثبت اختراع بین المللی خود را با دفتر ثبت اختراع ملی در کشور خود، پرونده سازی کنید. هلدینگ ملاصدرا به عنوان دفتر دریافت و ثبت در این زمینه فعالیت میکند.

طبق ماده های ۱۳و۱۴ خلاصه باید شامل ۷۰ تا ۲۰۰ کلمه باشد و فقط در آن به بیان اطلاعات اختراع پرداخته شود و درصورت لزوم شامل معادلات ریاضی یا فرمول شیمیایی باشد. از وضعیت دانش قبل از اختراع و پیشرفت های مربوط به اختراع ادعایی که تا کنون رخ داده توضیحاتی ارائه شود. باید اطاعات مربوط به متقاضی از جمله نام وی ،اطلاعات صاحب اختراع و نماینده ی او و همچنین عنوان اختراع در اظهارنامه ی اختراع درج شود. این قانون حمایتی بیان میدارد که هیچ فرد حقیقی و حقوقی بدون اخذ مجوز از ثبت کننده اختراع حق استفاده از آن را ندارد.

ثبت اختراع

مالك هر اختراع، طرح صنعتي، علامت و نام تجاري يا قائم مقام قانوني وي برحسب مورد مي‌تواند به موجب امر نزديك‌ترين دادگاه عمومي محلي كه كالاهاي مورد ادعا در آن محل است صورت مشروحي از كالاهايي كه به ادعاي او با حق حاصل از اختراع يا طرح صنعتي و يا علامت تجاري او مخالف است بردارد. اجراي امر فوق در صورتي كه كالاها هنوز در گمرك باشند، به وسيله مأمورين گمرك والا به وسيله مأمور اجرا به عمل خواهد آمد. ساير امور مرتبط با اختراعات و علائم ثبت شده براساس مقررات قانون و اين آيين‌نامه انجام خواهد گرفت. آيين‌نامه است در حسابي خاص كه به نام اداره كل مالكيت صنعتي مفتوح مي‌گردد، پرداخت خواهد شد. موارد مذكور تا زماني كه به ثبت نرسيده‌اند در مقابل اشخاص ثالث قابل استناد نمي‌باشند. ثبت آن‌ها منوط به پرداخت هزينه‌هاي مقرر در جدول هزينه‌ها و در صورت لزوم هزينه انتشار آگهي مربوط خواهد بود.

در غیر این صورت حتی با وجود نوآوری و نوین بودن اگر با صنایع ملی و یا جهانی مطابقت نداشته باشد؛ عملا بیهوده خواهد بود. اگر صرفاً، در قالب تئوری ایجاد شده باشد؛ هرگز حق امتیاز به آن داده نمی‌شود. ضمن این که اکثر اختراعات کنونی نتیجه تلاش‌های قابل‌ملاحظه و سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در تحقیق و توسعه هستند، بسیاری از پیشرفت‌های فنی ساده و ارزان با ارزش تجاری بالا، سودهای سرشار نصیب مخترعین آنها یا شرکت‌ها می‌کند.

در این صورت تقاضانامه باید همراه اصل وکالتنامه با رونوشت یا فتوکپی برابر اصل شده ضمیمه اظهارنامه شود. موسسه حقوقی ثبت نوول در این مقال برآنست تا درباره ثبت اختراع مطالبی را به اشخاصی که در صدد ثبت اختراع می باشند ارائه نماید مقاله را تا انتها بخوانید و در صورت روبرو شدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید. مالکان حقیقی و حقوقی توسط متقاضی در هنگام ارسال تقاضانامه از طریق سامانه معرفی می‌شوند و در این آیین‌نامه به اختصار مالک نامیده می‌شود. اختراع محصول، فرآیند یا روشی است که راه‌حل نوینی را برای انجام کاری ارائه می‌دهد یا راهکار فنی جدیدی را به‌منظور حل مشکلی پیشنهاد می‌کند و با الزامات ثبت اختراع (مراجعه به ماده ۳) انطباق دارد. ملاک کانون پتنت ایران عدم انتشار مقالات تا قبل از بررسی و ثبت موقت آن است، لذا در صورتی‌که در زمان بررسی اگر افشایی صورت گیرد مشکلاتی را برای تقاضای موردنظر ایجاد خواهد کرد. بنابراین در صورت انتشار مقاله در حین بررسی اولیه و بررسی ماهوی در کانون پتنت ایران (که بین ۴ تا ۶ ماه خواهد بود)، مسئولیت آن بر عهده متقاضیان گرامی است.

امکانات سایت ثبت اختراع Iripo Ssaair

هم چنین می توان با بهره مندی از تجارب کارشناسان ثبتی موسسات حقوقی بدون مراجعه و اقدامی از سوی متقاضی، امور ثبتی خود را به آن ها واگذار کرده و بدین ترتیب امور خود را به صورت حرفه ای انجام دهید. مدارک مربوط به حق تقدم که همزمان باید با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم شود. توجه داشته باشید که مخترع حق استفاده انحصاری از اختراع را تا مدت زمان بیست سال و با پرداخت هزینه سالانه می تواند داشته باشد و بعد از گذشت این مدت زمان، اختراع به صورت عمومی می شود و در دسترس قرار می گیرد.

گام اول برای ثبت اختراع: ثبت مشخصات هویتی مالک حقیقی و یا حقوقی

صرفاً پیدا کردن چیزی که در طبیعت موجود است بطور کلی اختراع محسوب نمی شود؛ مقدار مناسب ابتکار انسانی، خلاقیت و گام اختراعی باید وجود داشته باشد. بحث ثبت اختراع و چگونگی اخذ تاییدیه فنی و عملکردی، همواره به عنوان یکی از دغدغه های دانشجویان، اساتید و نخبگان کشور تلقی می شود. بعد از بررسی اختراع از نظر شرایط لازم، به مخترع ایمیل فرستاده می شود و مخترع از تاریخ دریافت ایمیل، 30 روز فرصت دارد که به سامانه وارد شود و لایحه درخواست پاسخ در مورد تصمیم مرجع ثبت برای اعطای گواهی نامه ثبت اختراع تکمیل کند و آن را ارسال کند. مرجع ثبت اختراع در ایران اداره مالکیت صنعتی است و اختراعات از طریق پورتال این اداره قابل ثبت میباشند و نیازی به مراجعه حضوری نیست. ثبت اختراع به این معنی است که حق انحصاری بهره برداری از آن اختراع به مخترع یا نماینده قانونی او تعلق میگیرد. اول تیر ماه سال ۱۳۱۰ قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات نسبت به ثبت اختراع در ایران اقدام نمود.